Rekisteri- ja tietosuojaseloste


                                          Rekisteri- ja tietosuojaseloste

Tämä on S-K Talkkari & Kotiapupalvelu` n ja aputoiminimensä Aputurva`n EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen (GDPR) mukainen rekisteri- ja tietosuojaseloste. 

Laadittu 22.9.2025.  Viimeisin muutos 30.10.2025.

1. Rekisterinpitäjä

S-K Talkkari & Kotiapupalvelu

Kiertotie 10

74300 Sonkajärvi

Suomi

Puh. +358 40 733 1000

 reijo.immonen@aputurva.fi

Facebook: Aputurva

Kotisivut: aputurva.fi

2. Rekisteristä vastaava yhteyshenkilö

Tietosuojavastaava: Immonen, Reijo

Puh. +358 40 733 1000

 reijo.immonen@aputurva.fi

3. Rekisterin nimi

Asiakasrekisteri

4. Oikeusperuste

EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen mukainen oikeusperuste henkilötietojen käsittelylle on

  • Henkilön/henkilön edustajan/yrityksen edustajan suostumus

  • Sopimus, jossa rekisteröity ja/tai hänen edustaja on osapuolena

  • Rekisterinpitäjän oikeutettu etu *Rekisterinpitäjän oikeutettu etu tarkoittaa tilannetta, jossa henkilötietojen käsittely on perusteltua, koska se on tarpeen rekisterinpitäjän tai kolmannen osapuolen todellisen ja välittömän tarpeen täyttämiseksi, ja tässä punnitaan rekisteröidyn intressit ja perusoikeudet.)

  • EU:n tietosuoja-asetus ja Tietosuojalaki *Tietosuojaseloste on yritykselle pakollinen asiakirja, joka laaditaan EU:n tietosuoja-asetuksen (GDPR) ja kansallisen tietosuojalain perusteella. Sen tarkoituksena on tiedottaa yrityksen/organisaation henkilötietoja käsitteleviä ihmisiä ja rekisteröityjä siitä, mitä tietoja kerätään, miten niitä käsitellään ja kuinka ne suojataan.

5. a) Henkilötietojen käsittelyn tarkoitus

  • Yhteydenpito asiakkaisiin/asiakkaiden edustajiin

  • Asiakassuhteen ylläpito

  • Ajanvaraus

  • Markkinointi

  • Tilaus ja siihen tehdyt muutokset

  • Laskutus ja sen seuranta

  • Palveluissa tapahtuvien muutosten tiedottaminen (esim. uusi palvelu)

  • Merkkipäivän huomioiminen

  • Reklamaatioiden käsittely

  • Jäsenyys

  • Tilastointi asiakkaita yksilöimättä

Asiakasrekisterin tietoja ei käytetä automatisoituun päätöksentekoon tai profilointiin.


5. b) Rekisterin tietosisältö

  • Asiakkaan ja/tai edustajan; nimi, asema, yritys/organisaatio

  • Asiakkaan edustajan peruste ja yhteystiedot

  • Asiakasnumero

  • Yksityisasiakkaan syntymäaika

  • Asiakkaalla erityisesti huomioitavat asiat ja toimintaohje niihin liittyen

(esim. aistivamma, muistisairaus, epilepsia, diabetes, edunvalvonta, tms.)

  • Yrityksen Y-tunnus

  • Asiakkaan yhteystiedot; puhelinnumero, sähköpostiosoite, osoite

  • Verkko-osoitteet

  • Tiedot tilatuista ja toteutuneista palveluista ja niihin liittyvät muutokset

  • Tiedot tietopyyntöihin liittyen

  • Laskutustiedot

  • Palautteet

  • Asiakasrekisterin tietoihin tehdyt muutokset ja em. tietojen antaja

  • Muut asiakassuhteeseen ja tilattuihin palveluihin liittyvät tiedot

Asiakkaan tiedot säilytetään asiakassuhteen keston ajan ja poistetaan kaikkineen asiakassuhteen päättymisestä vuoden kuluttua, tai kun laskutuksen perintä/keskeneräiset asiat saatu päätökseen.


Verkkosivuston vierailijoiden IP-osoitteita ja palvelun toiminnoille välttämättömiä evästeitä käsitellään oikeutetun edun perusteella mm. tietoturvasta huolehtimiseksi ja sivuston vierailijoiden tilastotietojen keruuta varten niissä tapauksissa, kun niiden voidaan katsoa olevan henkilötietoja.


6. Säännönmukaiset tietolähteet

Rekisteriin tallennettavat tiedot saadaan asiakkaalta ja/tai hänen edustajalta mm.

  • www-lomakkeilla lähetetyistä viesteistä

  • sähköpostitse

  • puhelimitse

  • sosiaalisen median palvelujen kautta

  • sopimuksista

  • asiakastapaamisista

  • muista tilanteista, joissa asiakas/asiakkaan edustaja luovuttaa tietojaan

Yritysten ja organisaatioiden yhteyshenkilöiden tietoja voidaan kerätä myös julkisista lähteistä mm. - verkkosivuilta

- hakemistopalveluista

- muilta yrityksiltä.


7. Tietojen säännönmukaiset luovutukset ja tietojen siirto EU:n tai ETA:n ulkopuolelle


Asiakkaan/asiakkaan edustajan tietoja ei säännönmukaisesti luovuteta muille tahoille kuin S - K Talkkari & Kotiapupalvelu`n  ja  Aputurva`n laskutuspalvelua käyttävien asiakkaiden laskutusta hoitavalle yritykselle ja silloinkin vain laskutukseen liittyvään tarkoitukseen. Laskutuksen hoitavalla yrityksellä ja kotisivujen alustan vuokraajalla on julkisesti luettavissa omat evästetiedotteensa.


S-K Talkkari & Kotiapupalvelu`n  ja  Aputurva`n laskutuksen hoitaa:

Ukko.fi

SPL Company Oy

Itämerenkatu 1

000180 Helsinki

puh. +358 9 6980 934


Kotisivujen verkkoalustan vuokraajana toimii:

Webnode AG
Badenerstrasse 47, 8004 Zurich
Switzerland

Rekisterinumero

CH-170.3.036.124-0


S-K Talkkari & Kotiapupalvelu`n  ja  Aputurva`n asiakasrekisterin tietoja ei siirretä EU:n ja ETA:n ulkopuolelle S-K Talkkari & Kotiapupalvelu`n, eikä Aputurva`n toimesta.


8. Rekisterin suojauksen periaatteet


Asiakasrekisterin käsittelyssä noudatetaan huolellisuutta ja tietojärjestelmien avulla käsiteltävät tiedot suojataan asianmukaisesti ja em. laitteistojen fyysisestä ja digitaalisesta tietoturvasta huolehditaan asiaankuuluvasti.


Asiakasrekisterin pitäjänä S-K Talkkari & Kotiapupalvelu, ja Aputurva huolehtii siitä, että kerättyjä ja tallennettuja tietoja, sekä palvelimien käyttöoikeuksia, ja muita henkilötietojen turvallisuuden kannalta tärkeitä tietoja, käsitellään luottamuksellisesti ja vain sellaisten työntekijöiden toimesta, joiden työnkuvaan ne kuuluvat.


9. Tarkastusoikeus ja oikeus vaatia tiedon korjaamista


Jokaisella asiakasrekisterissä olevalla henkilöllä ja/tai hänen edustajallaan on oikeus tarkistaa asiakasrekisteriin tallennetut tietonsa ja vaatia mahdollisen virheellisen tiedon korjaamista tai puutteellisen tiedon täydentämistä.


Mikäli asiakas tai edustajansa haluaa tarkistaa hänestä tallennetut tiedot tai vaatia tietoihinsa oikaisua, pyyntö tulee lähettää kirjallisena asiakasrekisterin pitäjälle.


Rekisterinpitäjä voi pyytää tarvittaessa pyynnön esittäjää todistamaan henkilöllisyytensä.


Rekisterinpitäjä vastaa asiakkaalle EU:n tietosuoja-asetuksessa säädetyssä ajassa, pääsääntöisesti kuukauden kuluessa.


10. Muut henkilötietojen käsittelyyn liittyvät oikeudet


Asiakasrekisterissä olevalla henkilöllä ja/tai hänen edustajalla on oikeus pyytää häntä koskevien henkilötietojen poistamiseen rekisteristä ("oikeus tulla unohdetuksi").


Asiakasrekisteriin rekisteröidyillä ja/tai hänen edustajalla on muut EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen mukaiset oikeudet, esim. henkilötietojen käsittelyn rajoittaminen tietyissä tilanteissa. Pyynnöt tulee lähettää kirjallisesti asiakasrekisterin pitäjälle.


Rekisterinpitäjä voi pyytää tarvittaessa pyynnön esittäjää todistamaan henkilöllisyytensä.


Rekisterinpitäjä vastaa asiakkaalle EU:n tietosuoja-asetuksessa säädetyssä ajassa, pääsääntöisesti kuukauden kuluessa.